De fleste bilmærker har kun to års garanti, når man køber dem som ny. Dette er som kunde ikke særligt betrykkende, især når man tænker på, hvor dyr en udgift en ny eller brugt bil er. Det er her, at en serviceaftale til din bil, kommer ind i billedet.
Helt overordnet er fordelen ved en serviceaftale, at du betaler for den månedligt i små bidder, i stedet for at få en stor regning efter de faste udgifter til service. På denne måde kan du være helt tryg og behøver ikke bekymre dig om uforudsete værkstedsregninger.
Men på trods af disse fordele, skal du stadig tænke sig om inden, at du tegner en serviceaftale.
Forskellige aftaler og priser
Først og fremmest er der forskel på den månedlige pris alt efter model, aftalens indhold og hvor længe aftalen skal løbe. Nogle serviceaftaler løber indtil man selv opsiger den, andre i en tidsbestemt periode og de fleste i en tidsbestemt periode eller til et højst antal kørte kilometer, hvad end der kommer først.
Da de første to år som regel er dækket af garantien, vil du normalt have en interesse i at bevare kontrakten i så lang tid som mulig, så den også dækker i den dyrere vedligeholdelsesperiode. Ulempen ved at være bundet i længere tid ad gangen til et bestemt mærkeværksted, ville være hvis du flytter eller bliver uenige med værkstedet.
Uanset hvad, har du altid ret til at komme ud af serviceaftalen igen. Så hvis du har solgt bilen, flyttet bopæl eller af anden årsag vil ud af aftalen, så kan du som forbruger altid dette. Du kan opsige en løbende aftale med en måneds varsel, når aftalen har løbet i et halvt års tid.
De fleste bilforhandlere tilbyder forskellige serviceaftale pakker, med forskelligt inkluderet og forskellige priser. Det er vigtigt at du altid læser det med småt og stiller spørgsmål til udbyderen, hvis der er udtryk og formuleringer, du ikke forstår. På denne måde undgår du ubehagelige overraskelser og ved præcis hvad der er dækket i din omkostninger, og hvad du evt. selv skal betale for.
Forskellen mellem service- og reparationsaftale?
I de forskellige forhandleres serviceaftalepakker, vil der som regel være mindst to pakker. Én pakke der hovedsageligt kun dækker serviceeftersyn, men til gengæld kan løbe i hele din bils levetid, og én pakke der dækker alle omkostninger til både serviceeftersyn og reparationer, men som så kun gælder et hvis antal år eller et maksimum kilometer antal.
Spørg altid indtil aftalen og undersøg den grundigt, så du er sikker på hvad din dækker, inden du skriver under på noget.
Konklusion
Der er ingen rigtig eller forkert beslutning når det kommer til serviceaftaler, da de virker lidt som en forsikring.
Prisen for en serviceaftale burde over tid nogenlunde afspejle det samme, som du alligevel ville bruge på vedligeholdelse af bilen uden en serviceaftale.
Med aftalen vil du let kunne lægge budget og vide præcis, hvad din bils vedligeholdelser koster hver måned. Hvis reparation er inkluderet i aftalen, er du helt sikker på at undgå uforudsete udgifter.
Kontrollér altid hvad der indgår i aftalen og sammenlign det med din bils svage punkter. Hvis din bil f.eks. er kendt for at forbruge mange lygtepærer, er det vigtigt, at aftalen også omfatter den løbende udskiftning af disse.